• MontaRautaaTulessa
    Rekisteröitynyt käyttäjä
    Ilmianna asiaton viesti

Kesäloma on kohta taas täällä

Taustaa:

Minulla 3 lasta, asuvat luonani

Miehellä 2 lasta, toinen asuu meillä, toinen äidillään

Miehen ex antaa lasten kasvaa vapaasti, eikä kannusta lapsia omatoimisuuteen. Minun kasvatustyyli on päinvastainen, mieheni tyyli näiden kahden välimaastosta, mutta meillä noudatetaan lähes kokonaan minun tiukempaa linjaani (koska minulla on enemmän lapsia ja oli helpompaa sopeuttaa yksi uusi lapsi porukan sääntöihin).

Meillä asuva miehen lapsi käy äidillään joka toinen vkl, mutta äidillä asuva ei halua tulla meille ja käy epäsäännöllisesti vain yhden yön kerrallaan. Miehen ex on arvostellut kasvatustapaani epäsuorasti miehelleni ja tunnen että minusta on tehty syntipukki asiassa (ettei lapsi halua meille). Olen kokenut miehen etälapsen kohdalla, ettei hän hyväksy minua ja kokee kaikki järjestämäni mukavat asiat tahallisiksi loukkauksiksi. Hän on minun mielestäni todella outo lapsi, enkä ymmärrä häntä yhtään. Miehen toinen lapsi on samankaltainen kuin omat lapseni, joten hänen kanssaan minulla on hyvät välit ja keskusteluyhteys.

Olen ottanut linjan, etten puutu enää miehen etälapsen asioihin, koska aiemmin minä jouduin häntä rajaamaan, sillä käytös oli meille sopimatonta. En esimerkiksi hyväksy epäasiallista käytöstä aikuisia kohtaan, enkä fyysistä tappelemista tai tahallista riidanhaastamista. Miehen lapset käyttäytyivät molemmat näin, kunnes meillä nyt asuva tottui meidän tapaamme ja käyttäytyy nyt hyvin. Äidillä asuva lapsi käyttäytyy kuten ennenkin ja siksi olen nyt vaatinut että mies hoitaa itse kasvatuksen ja tämän lapsen rajaamisen meillä. Itse olen jäänyt syrjään ja minulle riittää että siedän häntä. Tähän liittyy paljon aiempia tapahtumia, joihin miehen ex on syyllinen, mutta lapsessa nämä asiat ikäänkuin tiivistyvät ja käytännössä näkyvät.

Kesäloma on se ongelma nyt. Olen ilmoittanut etten lähde miehen etälapsen kanssa mihinkään. Jos hän ei siedä minua ja kaikki tarjoamani on "paskaa", en myöskään halua mahdollistaa hänelle mitään mukavaa. Minut saa paketissa mihin kuuluu hyvät ja huonot asiat, eikä pelkkää hyvää voi saada. Toki tunnen tekeväni väärin tässä miestä kohtaan, mutta en voi kuvitellakaan että kykenisin olemaan esim viikon tämän lapsen kanssa, joka on käytöksellään "pilannut" monta yhteistä matkaa.

Miehellä ja exällään ei ole keskusteluyhteyttä asiassa, sillä ex ei kuuntele lapsiin liittyvää "ohjeistusta", koska hän omasta mielestään tietää kaiken paremmin ja ongemahan on meissä, siis minussa. He ovat käyneet perheneuvolassa asian vuoksi ja siellä äitiä kehoitettiin tukemaan lasta tapaamisissa, eikä vaikeuttamaan niitä, mutta tästä ei ollut mitään apua. Ulkopuoliset ovat tuoneet esiin huolensa, että äiti vieraannuttaa lasta isästään. Asia on siis kaikinpuolin hankala ja se on syönyt parisuhdettamme. Siksi päätin, että teen omat rajani asialle, että voin jotenkin elää asian kanssa rikkomatta liittoamme aiheesta riitelyyn.

Monissa keskusteluissa äitipuolet vain sietävät kaikkea sontaa, mitä exän ja miehen lasten puolelta sataa niskaan. Minä en voi, koska luonteeni ei siihen taivu, enkä toisaalta halua antaa omille lapsilleni mallia, että joku ex määrää meillä. En myöskään halua viedä mieheltä isyyttä ja mahdollisuutta tavata hänelle rakasta lasta lomalla. Nythän mies joutuu viettämään omaa lomaa lastensa kanssa ja eri lomaa perheensä kanssa, johon toki kuuluu meillä asuvat lapset.

Näistä ajatuksista minut tuomittaisi ja ristiinnaulittaisi jollain toisella palstalla samantien. En voi tunteilleni mitään ja jotenkinpäin tässä pitää elää ja tehdä ratkaisuja, joiden kanssa voi elää. Olisi hyvä että uusperheen epäkohdista puhuttaisi avoimemmin, sillä ei kaikki nyksät ja eksät ole niin sopuisia, että kaikki hoituisi oppikirjan mukaan täydellisen loistavasti.
    Lainaa

Osallistu keskusteluun

Kirjoitat vieralijana. Kirjaudu sisään kirjoittaksesi rekisteröityneenä käyttäjänä.