Pesänrakennus




Pesänrakennus, englanniksi “Preconception Nesting”, tarkoittaa tietoisia elämäntapa- ja ravitsemusvalintoja, joita olisi hyvä tehdä jo 3-4 kuukautta ennen raskaaksi tuloa tai viimeistään kun raskaus alkaa. Pesänrakennus, eli raskauteen ja vauvan syntymään valmistautuminen sisältää monenlaisia valintoja. Hyviä valintoja kannattaa pohtia ja kiinnittää tässä vaiheessa erityistä huomiota monipuoliseen, terveelliseen ruokavalioon ja koko perheen terveellisiin elämäntapohin.

Ennen raskautta on hyvä pohtia terveyttä kokonaisvaltaisesti ja tehdä suunnitelma terveyden edistämiseksi. Terveys vaatii sitoutumista ja tunnollisuutta, mutta voi palkita terveempänä raskausaikana, sujuvana synnytyksenä ja terveenä lapsena. Pesänrakennus valmistaa äidin kehoa raskauteen ja tekee kohdusta lapselle terveellisen alkuympäristön elämälle.

Monissa tutkimuksissa on todettu, että monipuolinen ruokavalio on hyväksi, sekä hedelmöittymisen optimoimiseksi, että kohtuympäristönä sikiölle. Painonhallinta korostuu, sillä normaalipaino auttaa välttämään erilaisia raskauden aikaisia sairauksia, kuten pre-eklampsiaa ja raskausdiabetesta.

Terveisiin elämäntapoihin kuuluu ravitsemuksen lisäksi riittävä lepo, stressin hallinta, arkiaktiivisuus, liikkuminen ja ympäristömyrkkyjen välttäminen mahdollisuuksien mukaan. Kaikkeen et voi vaikuttaa, mutta terveys koostuu pienistä askelista, jokapäiväisistä valinnoista. Valitse hyvin tänään ja voit vaikuttaa myös tulevan lapsesi terveyteen.

Pesänrakennus loppuraskaudessa

Raskaana olevan pesänrakennustarve kasvaa loppuraskaudessa. On luonnollista ja normaalia, että odottava äiti ikäänkuin kääntyy sisäänpäin, kun hän keskittyy synnytyksen lähestyessä uuteen elämään. Hänen voi olla vaikea kiinnostua tässä vaiheessa oman kehonsa ulkopuolella tapahtuviin asioihin. Tämä “napakeskeisyys” on harmitonta ja kuuluu loppuraskauteen. Raskaana oleva voi tarvita pesänrakennuksen loppuvaiheessa mielihyvää tuottavaa tekemistä, kuten rauhallisia kävelyitä, läheisyyttä, musiikin kuuntelua, laadukasta syömistä ja lepoa. Tämä aika valmistaa naista ja hänen läheisiään tulevaan synnytykseen ja vauvan vastaanottamiseen.

Lähteet: Satter-Maloy, K.L. 2016. Preconception nesting: Optimizing Maternal Health Before and During your Baby’s Gestational Period. Nutritional Perspectives: Journal of the Council on Nutrition and the American Chiropractic Association 39 (3), 37-40.

Alkuperäinen teksti julkaistu ViVa:n sivuilla.
Rahoittaja: Sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden edistämisen määrärahasta vuosina 2015-2017

Julkaistu 11.05.2017 10:38