Raskausajan väsymys




Suuri osa odottavista äideistä kokee voimakastakin väsymystä alkuraskauden aikana.  Tämä selittyy naisen elimistössä tapahtuvilla suurilla muutoksilla ja ”hormonimyrskyllä”, johon sopeutuminen verottaa äidin voimia. Samoin loppuraskaus ja viimeiset raskausviikot saattavat olla varsin uuvuttavia jo senkin vuoksi, että unenlaatu usein on huonompaa ison vatsan, vauvan liikehdinnän, tiheän virtsaamistarpeen ja erilaisten vaivojen vuoksi. Monet kokevat keskimmäisen raskauskolmanneksen hyvänä ja virkeänä ajanjaksona, mutta joitakin väsymys vaivaa pitkin raskautta.

Väsymysoireesta kannattaa keskustella neuvolassa, jossa suljetaan pois esim. hoitoa vaativa raudanpuuteanemia väsymyksen syynä. Jos väsymykselle ei ole muuta syytä kuin yllä mainitut, kannattaa äidin pyrkiä lepäämään ja keräämään voimia mahdollisuuksien mukaan. Yöunen tarve voi pidentyä merkittävästi, ja monet jaksavat päivän rasituksia ottamalla pienet päiväunet esim. työpäivän jälkeen.

Tärkeää levon lisäksi on muistaa huolehtia yleiskunnon ylläpitämisestä säännöllisellä, mielellään päivittäisellä liikunnalla ja ulkoilulla sekä terveellisellä monipuolisella ruokavaliolla. Lyhytkin happihyppely raittiissa ulkoilmassa virkistää ainakin hetkellisesti, parantaa unenlaatua ja vauvakin nauttii siitä.

Väsymyksen helpottamiseksi jotkut turvautuvat herkästi nopeisiin hiilihydraatteihin, kuten makeisiin tai pullaan. Nämä toki virkistävät hetkellisesti, mutta jonkin ajan kuluttua väsymys palaa entistä pahempana, odottajan paino nousee liian nopeasti ja vauvaakin uhkaa turhan suuri painonnousu. Siis makeiden välipalojen sijasta kannattaa mielellään syödä runsaasti hedelmiä tai marjoja, kasviksia ja täysjyväviljaa sisältäviä välipaloja.

Mirka Kallio
terveydenhoitaja
Perheaikaa.fi tiimi

elimistö, hormoni, Hyvinvointi, Lapsi tulossa, lepo, liikunta, nesteytys, neuvola, odotus, oire, raskaus, ravinto, ruokavalio, terveydenhoitaja, Vinkki, väsymys, äiti, Äitiys | Julkaistu 08.03.2017 09:07