Kesäpäivän eväät ja välipalat




Kesällä retkeillään, vietetään aikaa puistoissa ja rannoilla ja nautitaan yhteisestä vapaa-ajasta. Silloin on mukava myös pakata eväät lapsille ja aikuisille ja mahdollisesti syödä kokonainen ateria luonnon helmassa. Lapsikaan ei välttämättä tarvitse lämmintä ruokaa ihan joka aterialla, jos eväiden koostumus on mietitty ravitsevaksi ja riittävästi energiaa sisältäväksi. Satunnainen sormiruokailu on isommillekin lapsille elämys, kun ei istutakaan katetun pöydän ääressä.

Kesä on parasta aikaa tarjota lapsille uusia makunautintoja ja totuttaa heitä maukkaiden kotimaisten kasvisten ja marjojen syömiseen. Mainio välipala ulkosalla ovat esimerkiksi raakana pilkotut kauden kasvikset ja juurekset, herneenpalot, mansikat ja vadelmat, sekä erilaiset hedelmät. Hellepäivänä tarjottu kylmä vesimeloni on mitä loistavin janon sammuttaja. 

Mikäli eväillä korvataan kokonainen ateria, eivät kasvikset tietenkään lapselle riitä. Mukaan voi pakata sämpylöitä, korppuja, juustoviipaleita tai -tankoja. Kylmälaukussa voi lisäksi olla vaikkapa lihapullia tai kotona leivottuja leivonnaisia. Iskukuumennetut pillimaidot säilyvät lämpimässäkin, mutta ne maistuvat harvalle lämpimänä. Kylmälaukusta otettuna ne ovat ravitsevampi  ja terveellisempi vaihtoehto pillimehuille. Myös jugurtit on helppo lusikoida retkelläkin. 

Mikäli kylmäsäilytysmahdollisuutta ei retkellä ole, kannattaa välttää helposti pilaantuvia elintarvikkeita kuten lihaa, kalaa ja makkaroita. 

Vettä varataan matkaan runsaasti ja sitä tarjotaan myös aterioiden välillä kuumana päivänä. 

Mirka Kallio
terveydenhoitaja
Perheaikaa.fi tiimi
 
Arki kuntoon, ateria, elintarvike, eväät, Hyvinvointi, kuljetus, lapsi, maku, nesteytys, pakkaaminen, ravitsemus, ruoka, ruokailu, sormiruokailu, säilytys, terveydenhoitaja, valmistus, vapaa-aika, Vinkki | Julkaistu 18.07.2017 09:00